Vikinger og verdensarv

Nok har sommeren vist sig fra sin lunefulde side, men det har på ingen måde skræmt turisterne væk fra Aggersborg. Tværtimod har besøgende fra hele Europa tillige med USA og Canada lagt vejen forbi vikingekongen Harald Blåtands borg.

Vesthimmerlands Museum har netop afsluttet sommerformidlingen på den største af de fem danske ringborge, og museets formidler er blevet mødt af masser af smil og gode spørgsmål fra mere end 3000 gæster. Alle er de forhåbentlig blevet klogere på vikingeborgen, verdensarv og Aggersborgs spændende historie. Som tidligere år vægter museet formidling i øjenhøjde meget højt og har samtidig fokus på at sende de mange besøgende videre ud i kommunen, hvor der findes mange andre gode oplevelser. "Vi har været til stede på Aggersborg fire dage om ugen denne sommer, og den tætte dialog med gæsterne giver os mulighed for at være ekstra skarpe på formidlingen fremadrettet og forhåbentlig på vej mod verdensarv", fortæller museumsinspektør Maria Clement Hagstrup.

Museet holder dog ikke en lang pause fra formidlingen på Aggersborg, da der er to gratis guidede ture på stedet i forbindelse med Aggersborgvikingernes håndværkertræf den 26. og 27. august. Ønsker man at blive klogere på præcis, hvorfor Aggersborg og Harald Blåtands fire andre ringborge er så specielle, at de skal optages på UNESCOs prestigefyldte Verdensarvsliste, så skal man tage med på rundvisningerne sammen med museumsinspektør og arkæolog Simon Kjær Nielsen og historiker Niclas Klitgaard Poulsen begge dage kl. 11.00 - efterfulgt af en rundvisning ved Aggersborggård af stedets ejer Regitse Johnsen, der fortæller om herregårdens lange og rige historie. Derudover vil håndværkertræffets gæster naturligvis kunne opleve spændende, levende formidling af de dygtige Aggersborgvikinger, der gerne demonstrerer deres snilde, og deler ud af deres imponerende viden om vikingetidens håndværk.

Forhåbentlig bliver Aggersborg sammen med de andre fire borge indlemmet på UNESCOs Verdensarvsliste til september, og Vesthimmerlands Museum har derfor flere spændende projekter i støbeskeen for 2023 og de kommende år, som museets medarbejdere ivrigt arbejder videre med i tæt samarbejde med bl.a. de andre fire ringborge, Fyrkat, Borgring, Trelleborg og Nonnebakken, Vesthimmerlands Kommune, Destination Himmerland og Aggersund Borgerforening.