Vikinger i øst - foredag

Foredrag torsdag den 3. november kl. 19.00

Kom med på en rejse gennem de østlige områder og bliv klogere på vikingernes rejser, alliancer og bosættelser imod øst - herunder i Rusland, Baltikum og Polen.

Når man taler om vikingetiden er det oftest vikingernes vestlige togter og bebyggelser, der er i fokus. Vikingerne bliver nærmest kun forbundet med togter, plyndringer og erobringer af nye landområder, i bl.a. England. Den østlige del af vikingernes rejser og historie er mere overset. Man har dog kendt til den omfattende sølvhandel med Kalifatet, men det vikingerne, eller skandinaverne, virkelig var kendte for i de østlige områder var deres diplomatiske evner og alliancer.
Harald Blåtand havde et vigtigt kontaktnet og alliancer i det polske område, både med Obodritterne og med den polske konge Miezsko I. Dette belyses af de mange fund af skandinaviske genstande og våben i Polen samt af de mange slaviske fund i de danske områder.

Museumsinspektør Charlotta Lindblom er medskaber af VejleMuseernes nye særudstilling "Magt og guld - vikinger i øst".

Pris: 80 kroner. Medlemmer af museets støtteforeninger: 40 kroner.

Adresse: Vesthimmerlands Museum, Søndergade 42, 9600 Aars.