Runesten i Vesthimmerland

Guidet kør-selv-tur til fem, forunderlige runesten. Turen varer ca. 3,5 timer

Ganske vist er Harald Blåtands mindesten i Jelling større og flottere end de fem samtidige runesten, der nærmest står på række mellem Fyrkat og Aggersborg.
Set i lyset af, at den store Jellingesten kaldes Danmarks dåbsattest og for længst er ophøjet til UNESCOs verdensarv, så burde i hvert fald Skivum-stenen helt frem i rampelyset, om ikke andet som fødselsattesten på landets første centralmagt. Som den eneste anden kendte runesten - ud over Jellingestenene - står der nemlig Danmark på stenen i Skivum.

Med museumsinspektør og forskningschef Bjarne Henning Nielsen som guide skal vi ud at blive meget klogere på Kong Haralds lokale håndgangne mænd. Vi begynder med Thorkilds mindesten i Flejsborg Kirke, triller videre til Tues sten i Farsø, hilser på Valtokes mindesmærke udenfor Aars Kirke og kører videre til Giver og Skivum.

Som den eneste af de vesthimmerlandske runesten er Aars-stenen endnu ikke kommet indendørs i kirken, men det kommer den snart, når menighedsrådet har fundet ud af, hvor den skal stå.
Stenen for Thorsten i Giver kom ind i varmen og for nogle år siden, mens "kronjuvelen" i Skivum står beskedent i et hjørne af våbenhuset.

Vi slutter af med en kop kaffe i Skivum.

Pris: 60 kr./30 kr. for medlemmer af museumsforening. Gratis for børn

Tilmelding senest 20. oktober på mail: mail@vmus.dk eller tlf. 98623577 i museets åbningstid.

Mødested: Flejsborg Kirke, Gattenvej 23, 9640 Farsø