Nisser og bogudgivelser - julen har indfundet sig på museet

Bogudgivelser og nissejagt! Hvad har de to ting overhovedet med hinanden at gøre? Fællesnævneren er, at begge dele finder sted på museet i november og december.

I en særdeles omskiftelig tid, hvor intet er normalt, så er det rart, at noget trods alt er, som det plejer! Eller i hvert fald næsten. På Vesthimmerlands Museum har man traditionen tro i november udgivelsesreception for både museets egen årbog samt lokalarkivernes årsskrift, og nisserne flytter ved samme lejlighed ind i udstillingen. Og selvom de mange børnehave- og skolebørn, som plejer at tage del i decemberløjerne ikke kommer på besøg med institutionerne i år, så kan de tage forældre eller bedsteforældre i hånden og kigge forbi museet. Udstillingen er flot pyntet og over alt har de små, frække nisser indrettet sig med stiger, møbler, køkkengrej, malerpensler, mursten, pynt og gaver. For børn er besøget tilmed helt gratis.

2020 var planlagt som et storstilet jubilæumsår for Vesthimmerlands Museum, men den stort anlagte 100 års-fejring blev desværre overhalet inden om af covid-19. Én ting er dog lige præcis som de tidligere år: Museets årbog udkommer. I år i en ny, flot "jubilæumsindpakning", hvor museets virke gennem de seneste 100 år præsenteres af et udvalg af forfattere. Både museets medarbejdere, formanden for museumsforeningen samt tidligere bestyrelsesformand gennem en årrække, Per Nørgaard, har bidraget. Sonja Marcussen, som har været en del af redaktionsudvalget, er stolt af resultatet og udtaler: "Årbogen skildrer museets store spændvidde gennem årene. Fra Sigvald Vestergaard Nielsen var leder og arkæologisk berømmet i hele norden til nutiden, hvor medarbejderstaben er vokset betragteligt, og hvor museet har været førende inden for både projektudvikling og nytænkning i museumsverdenen". Nu glæder redaktionsudvalget bestående af formand for museumsforeningen, Hardy Jensen, Bente Høj Jensen, Susanne Appel samt naturligvis Sonja Marcussen sig til at præsentere jubilæumsårbogen ved en reception på museet lørdag den 12. december kl. 14.00.

Normalt udkommer arkivernes årsskrift ved samme lejlighed, men af praktiske hensyn bliver der et særskilt arrangement i den anledning. De lokalhistoriske arkiver spiller en helt central rolle i arbejdet med at bevare Vesthimmerlands historie, og årsskriftet bliver hvert år læst med stor begejstring og interesse af kommunens borgere. I 2020 med spændende fortællinger om bl.a. ungdomsoprøret i Aars, en Gedsteddrengs erindringer og genforeningsstenen i Ranum.

Begge udgivelser kan købes i butikken på Vesthimmerlands Museum, og nisserne kan besøges helt indtil den 30. december.