Juni måned med masser af historiske oplevelser

En særlig vesthimmerlandsk kvalitet er kulturarven og vores fælles historie som en samlende faktor hvert år i juni. Her inviterer kulturelle ildsjæle over en hel måned til oplevelser, som forbinder fortid og nutid og skaber fællesskab og stolthed over vores Vesthimmerland.

Siden 2015 har Vesthimmerlands Museum været primus motor for en særlig Vesthimmerlands-event, nemlig fejringen af kulturarven i vores kommune. Under overskriften "Kulturarvsmåned Vesthimmerland" går forskellige aktører hvert år sammen om at gennemføre guidede ture, foredrag og arrangementer med mad, musik og særlige oplevelser. Det har gennem årene været et enestående tiltag, der har formået at tiltrække gæster fra nær og fjern. Interessen for et fælles løft af historieformidlingen samt lysten til at bidrage har været kernen af konceptet, og helt fra begyndelsen har Kulturarvsmåneden været et low-budget projekt med støtte fra kommunen til trykning af programhæfte og markedsføring.

Programmet for Kulturarvsmåneden 2023 er nu klar, og i år venter der deltagerne en spændende blanding af rundvisninger, både indendørs og udendørs, foredrag, events, udstillinger og åbent hus arrangementer. Kom eksempelvis med til Livø og bliv klogere på "afvigernes ø", tag med på rundvisning på Vitskøl Kloster og Aggersborg, oplev åbne arkæologiske udgravninger, historiske, kunstneriske kvindeportrætter af Agnete Brinch Christensen, byvandringer i Hornum, Næsborg og Aars, fotoudstilling på arkivet i Aalestrup, bliv klogere på, hvad knogler egentlig kan fortælle os om levet liv, når "knogledamen fortæller" og oplev "hedens herligheder", når der inviteres til på egen hånd at gå på opdagelse i De Himmerlandske Heders spændende natur- og kulturhistorie. Og meget, meget mere.

Månedens fejring af kulturarven indledes på Kimbrertorvet i Aars torsdag den 1. juni, hvor Jeppe Korreborg Pedersen, medlem af Kultur- og Fritidsudvalget, giver startskuddet efterfulgt af billedfortællingen "Fra lerhytte til herregårdslade - vores historiske bygninger" ved museumsdirektør Broder Berg, Vesthimmerlands Museum. Emnet er bestemt ikke tilfældigt valgt, for den nye overdækning på Kimbrertorvet udgør rammen for hele fortællingen om historisk arkitektur.

Det er 9. år i træk, at kulturarven fejres og igen med et program, som netop skildrer den alsidighed, der altid har været intentionen med fejringen. Programmet vil fysisk være at finde på kommunens biblioteker fra den 24. maj, men kan allerede ses nu her på hjemmesiden.