Der har aldrig været mere brug for historien

Den 25. november udkommer lokalarkivernes årsskrift samt Vesthimmerlands Museums årbog, og begge udgivelser markeres med en fælles reception på museet.

"Hvorfor skal vi egentlig vide det"? Spørgsmålet bliver med jævne mellemrum stillet, når børn og unge besøger museet og præsenteres for viden om alt fra jernalderkranier til dagbøger fra 1864, og svaret er altid det samme: Fordi det er vigtigt at vide, hvad vi er rundet af både lokalt og nationalt. Det kan skabe ro og tryghed at vide, at folk før os har stået i lignende situationer, nu hvor vi både har oplevet en pandemi og det seneste år krig i Ukraine, men det giver forhåbentlig også anledning til refleksion og overvejelse over, hvad der gik godt og skidt - og ikke mindst hvorfor. Vi kan kort sagt tage ved lære. Dannelse og viden synes ekstra vigtig i disse år, hvor fakta ikke mere bare er fakta, men tilsyneladende til forhandling i det, der kaldes det postfaktuelle samfund.

Og viden er der heldigvis masser af i henholdsvis lokalarkivernes årsskrift og Vesthimmerlands Museums årbog, som traditionen tro udkommer ved en fælles reception på museet hvert år i november. Lige så traditionelt præsenteres en bred vifte af spændende fortællinger, som for lokalarkivernes side i år bl.a. omhandler Kongen af Hyllebjerg, Johan Skjoldborg, et dyrlægehjem i Farsø, Ullits Stationsby og en fiskehandler fra Hornum - og mange andre både finurlige og spændende lokale historier. For museets vedkommende gives der et indblik i vikingejarlen Ulv Galicienfarers bedrifter i det spanske, hvor han har nærmest legendarisk status, malerierne i Blå Stue på Vitskøl Kloster, flugten fra Livø Anstalten, udstykningen af Gunderstedgaard samt en rejseberetning fra Armenien, der denne sommer førte en af museets arkæologer 40.000 år tilbage i tiden. Dertil kommer beretningen om Aars Kirke fra middelalder til nutid, Gundestrupkedlen i et nyt lys og en opfølgning på særudstillingen om Livø Anstalten under overskriften "En ubekvem historie"? Artiklerne spænder særdeles bredt i tid og geografi og afspejler på den måde museets og medarbejdernes alsidige arbejdsmark. I lyset af denne mangfoldighed inviterer de to udgivelser således til nogle spændende timers ro og fordybelse i vores allesammens fælles - og vigtige - historie.

Alle er velkomne til at lægge vejen forbi Vesthimmerlands Museum fredag den 25. november kl. 12.00, hvor der er fælles udgivelsesreception og bydes på et glas vin samt taler ved formand for Kultur-og fritidsudvalget Per Nyborg, forkvinde for Lokalhistorisk Forening Eva Auken samt museumsdirektør Broder Berg.

Museets årbog kan købes til 100 kroner i museumsbutikken, men er gratis for medlemmer af de to støtteforeninger.