Fra Vesthimmerland til New York

Pressemeddelelse mandag den 6. april 2020

Fødselsdagen uden gæster - Vesthimmerlands Museum i felten

I midten af marts, da alvoren af COVID-19 krisen gik op for de fleste, iværksatte Vesthimmerlands Museum hastigt en dokumentation af den historiske situation, som landet befinder sig i.

"Vi har indtil videre bl.a. modtaget fotos og beretninger fra forretningsdrivende, fra 3. g eleven, der er nervøs for, hvordan eksamen og fejringen af tre års hårdt slid kommer til at foregå, fra den virtuelle fredagsbar, fra den 10-årige dreng, der hjemmeskoles, og mere er på vej ind på vores opfordring", fortæller museumsinspektør Maria Clement Hagstrup. Museet forsøger at skildre corona-krisen fra så mange vinkler som muligt og har hele tiden eftertiden i tankerne, for hvad er det egentlig, der skal bevares? Situationen er ganske speciel, idet historikerne normalt ikke kan "vælge og vrage" mellem historiske genstande og dokumenter, men her adskiller den nuværende situation sig. "Som museumsfolk har vi lige nu en helt særlig mulighed for at beskrive samfundet og få samlet relevante genstande, fotos og dokumenter i tide", forklarer Maria Clement Hagstrup. At være på forkant med historien vil også sige, at eftertiden får overleveret tanker og bekymringer uden filter og uden de refleksioner, som blot nogle måneders afstand til begivenheden uvægerligt vil forårsage. Vesthimmerlands Museum var et af de første museer i Danmark, som påbegyndte en målrettet indsamling. En indsats der bl.a. har mundet ud i et interview til The New York Times i forbindelse med en artikel, hvor fokus var museer verden over og deres skridt i retning af en historisk dokumentation. (Læs artiklen her: NY Times artikel)

For at forsøge at indsamle og dokumentere så bredt som muligt har Vesthimmerlands Museum indgået et samarbejde med Vesthimmerlands Kommune, som sørger for at overlevere bl.a. værnemidler fra Farsø Sygehus, beslutningsreferater fra møder, der relaterer til krisen, et uddrag af relevante personers pludseligt ændrede kalendere samt andre væsentlige dokumenter og fotos. Museets medarbejdere er også selv i felten i det omfang, det er forsvarligt, og fotodokumenterer situationen. "Det der egentlig er mest interessant lige nu, er jo alt det, som ikke sker", understreger museumsinspektøren. Et af de fotos, der er taget for nyligt viser f.eks. afholdelsen af en meget alternativ fødselsdag for Grethe Gertsen fra Løgstør, der den 2. april fyldte 91 år. Frem for at få besøg på plejehjemmet Bøgely måtte den nærmeste familie stå neden for vinduet til hendes stue og synge en fødselsdagssang, mens flere andre familiemedlemmer fulgte med fra Facetime via en telefonforbindelse. Gaven blev modtaget af plejepersonalet ved hovedindgangen og bragt op på stuen. For nogle måder siden en utænkelig situation, men lige nu hverdag over hele landet, hvor plejehjem er lukket for besøg, og hvor nye måder at være sammen på må findes.

Netop hverdagen som den ser ud lige nu er interessant for museet, der fortsætter dokumentationen og gerne modtager små hverdagsberetninger og fotos fra hele Vesthimmerland. Maria Clement Hagstrup kan kontaktes på mch@vmus.dk.