Familien Klein - 100 Aars historie

Da ægteparret Rosen og Petrea Christensen for 150 år siden ankom til Aars, valgte de at slå sig ned i en ubetydelig, landlig flække, der kun bestod af en håndfuld gårde og huse. Parret etablerede sig med et bageri ved landsbyens landevej og blev stamforældre til en i byen velanset og indflydelsesrig familie. Efterkommerne har i mere end 100 år drevet virksomhed i Aars, der i tiden fra 1870 til 1980 voksede fra landsby til at være blandt de største nye byer i Himmerland. Familien Klein Christensen er en af de "matadorfamilier" i Vesthimmerland, der gennem dygtighed og engagement har været med til at sætte præg på en stationsby i rivende udvikling.

Som noget ganske enestående fik Vesthimmerlands Museum sidste år adgang til isenkræmmer Aksel Kleins lejlighed oven over forretningen på Himmerlandsgade 69 i Aars. I løbet af et par måneder i begyndelsen af 2017 udvalgte og hjemtog museet et stort antal genstande, heriblandt legetøj, møbler, malerier og fotografier, der kan være med til at fortælle om familiens hverdagsliv og tilknytning til Aars.

Familien repræsenterer om nogen byens borgerskab, der fra slutningen af 1800-tallet og gennem 1900-tallet var dybt forankret i byen. Med den nye særudstilling, som kan ses fra den 19. januar til den 29. april, er der nu mulighed for at opleve historien om nogle af disse borgere, der ved en stor fælles indsats og en solid portion ansvarsfølelse løftede Aars fra landsby til pulserende stationsby.

Særudstillingen er at finde i museets to smukke Per Kirkeby sale, hvor fotos og genstande i form af malerier, møbler, legetøj, porcelæn m.v. i fællesskab vil fortælle om familien og hjemmet, forretningen, fritid og politisk engagement og naturligvis byens historie. I udstillingen vil også indgå en stor samling af familiens malerier.