To måneder til åbning af særudstilling om Livø Anstalten

743 mænd, 743 skæbner. Seksuelle afvigere, utilpassede unge, tyve, fejlanbragte og sædelighedsforbrydere. Hvem var mændene på Livø? Det bliver der mulighed for at blive meget klogere på, når Vesthimmerlands Museum den 13. november slår dørene op til særudstillingen "Anbragt - Livø Anstalten 1911-1961".

I denne periode husede Livø "kriminelle, asociale og moralsk åndsvage "mænd, der i samtiden var erklæret, uønskede i det omgivende samfund. Anbragt på ubestemt tid og på overlægens nåde. Livø Anstalten var en filial af De Kellerske Anstalter, landets største åndssvageinstitution, og fungerede i 50 år som en isolationsanstalt. Her var mændene afskåret fra resten af samfundet. På ubestemt tid og fra 1929 med risiko for, at returbilletten til fastlandet indebar sterilisation/kastration.

Med kun to måneder til åbningen er arbejdet med udstillingen i fuld gang. Kulisser og indretning af museets sale er udtænkt i samarbejde med udstillingsarkitekter fra Torden & Lynild, og der bliver lige nu, savet, bejdset og malet af museets håndværkere og frivillige, mens den grafiske opsætning er godt undervejs. Sammenlagt skal resultatet formidle både hverdagslivet på øen, inklusive de utallige flugtforsøg, og hele den historiske kontekst, som gjorde oprettelsen af en isoleret ø for samfundets afvigere mulig.

Udover at få et indblik i et af de mørkere kapitler af Danmarkshistorien, så kommer museets besøgende til at møde fem udvalgte skæbner, Micha, Hans Anton, Oluf, Henry Rudolf og Hans Otto, der tilsammen var anbragt på øen i mere end 87 år! De 743 anbragte mænd kommer meget let til at fremstå som en anonym gruppe uden historie og uden stemme, idet de ikke har efterladt sig mange spor. Faktisk kender man kun til deres tanker og følelser omkring opholdet på Livø, sådan som det er beskrevet fra institutionens side: i journaler og den interne korrespondance mellem moderanstalten i Brejning og inspektørerne på øen. Fortællingerne om de fem udvalgte mænd er derfor valgt for at sætte fokus på de mange snørklede og forskellige veje, som kunne føre til et ophold på Livø. En af mændene, Oluf, blev senere far til en statsminister, og det er derfor en stor glæde, at Poul Nyrup Rasmussen har takket ja til at holde åbningstalen den 13. november.

Museet har derudover allieret sig med Liv Thomsen, Historieselskabet, kendt fra DR's mange historiske programmer, for at få produceret en introduktionsfilm til særudstillingen. Den 15. september besøgte museumsinspektør Maria Clement Hagstrup, der sammen med historieprofessor Poul Duedahl er ansvarlig for udstillingen, Livø, hvor der dagen lang blev filmet i de historiske omgivelser. På øen kan de gamle anstaltsbygninger stadig opleves, og i det hele taget er historien meget præsent, når man går turen fra havnen op gennem byen.

Er man interesseret i opbygningen af udstillingen, så sender Vesthimmerlands Museum live på Facebook torsdag d. 4. november kl. 11.00. Her vil Maria Clement Hagstrup fortælle om udstillingen og de mange måneders arbejde med nyt kildemateriale, der giver et unikt indblik i et væsentligt, men næsten glemt stykke dansk socialhistorie.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden og kan opleves på Vesthimmerlands Museum fra den 13. november.