Særudstilling åbner med særlig sang om mændene på Livø

Når Vesthimmerlands Museum lørdag den 13. november slår dørene op til den længe ventede særudstilling om Livø Anstalten, så bliver det til smukke toner fra Louise Støjberg og Martin Rauff, der står bag en helt ny sang om mændene på Livø med titlen "Under månen, over tiden". Louise Støjberg og Martin Rauff udgør tilsammen duoen "LSMR", der fortæller konkrete historier med udgangspunkt i både fortid og nutid. Derudover er Louise en del af trioen Zenobia, som ligeledes fortolker og formidler den danske sangskat på smukkeste vis.

For museumsinspektør Maria Clement Hagstrup er der stor glæde over, at udstillingsåbningen på den måde markeres med premieren på en ny sang, der i fremtiden kan være med til at sætte fokus på et stykke Danmarkshistorie, som på mange måder er på vej til at gå i glemmebogen. "Jeg har mange gange nynnet med på Zenobias smukke sang om pigerne på Sprogø, men på sin vis er det ganske sigende, at der først nu er fokus på, at der faktisk også var en ø for mænd", fortæller Maria Clement Hagstrup. "Langt de fleste har nemlig kendskab til Sprogø og den historie, der ligger der, mens øen i Limfjorden er et mere ukendt kapitel af historien". Derfor syntes det også oplagt at kontakte Louise Støjberg og høre, om det ikke gav mening at komponere en sang om mændenes ø.

Hardy Jensen, der er formand for Vesthimmerlands Museumsforening, er ligeledes taknemmelig for, at Vesthimmerlands Kulturråd har valgt at bakke op om projektet og støtte foreningens initiativ i forbindelse med udstillingsåbningen. "Louise og Martin er fantastiske formidlere af vores historie og kan med få ord og linjer skabe en stemning og oplevelse, som vækker eftertanke og bliver siddende i kroppen", slår formanden fast. Ud over premieren på den nye sang vil tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen holde åbningstalen. Hans far Oluf var anbragt på Livø i fem år og er en af de fem mænd, man kan møde i udstillingen, der fokuserer på de 50 år, fra 1911-1961, hvor Livø husede såkaldt "asociale, kriminelle, moralsk åndssvage mænd".

Særudstillingen "ANBRAGT - Livø Anstalten 1911-1961" kan opleves til og med den 17. april 2022.