Ny scene på Kulturmødet Mors

KOM OG HØR NOGLE AF MUSEERNES ALLERBEDSTE HISTORIER.
Limfjordsmuseernes Samvirke, LIMSAM, som er en sammenslutning af de otte statsanerkendte museer rundt om Limfjorden, er nemlig gået sammen om at skabe en helt ny scene på Kulturmødet: Historiehaven.
Her bydes der på et hav af små, spændende historiske fortællinger præsenteret af museumsfolk fra museerne ved Limfjorden. Der er noget for enhver smag, og i Historiehaven kan man både blive klogere på - og lade sig fascinere af - alt fra verdens ældste sangfugl til russere på flødeskumsfronten.
Fra Vesthimmerlands Museums side deltager museumsdirektør Broder Berg og museumsinspektør Maria Clement Hagstrup.

Torsdag den 25. august kl. 13.00: KAN EN GRÆSMARK MED UDSIGT UDNÆVNES TIL VERDENSARV?
Aggersborg i Vesthimmerland har sammen med de andre danske ringborge søgt om optagelse på UNESCOs prestigefyldte Verdensarvsliste.
Arbejdet har stået på siden 2015, og nu venter ansøgerkredsen spændt på afgørelsen. Bag ansøgningen står fem museer og fem kommuner på tværs af landet - fra Sjælland over Fyn til Nordjylland.
Hvilken betydning har en nominering som Verdensarvssted og hvilke opgaver og muligheder følger med.

Lørdag den 27. august kl. 14.00: MÆNDENES Ø - LIVØ ANSTALTEN 1911-1961
Fra 1911-1961 husede Livø mere end 700 såkaldt "asociale, kriminelle og moralsk åndssvage" mænd, der i samtiden var erklæret uønskede i det omgivende samfund. Anbragt på ubestemt tid og på overlægens nåde. Livø Anstalten var en filial af
De Kellerske Anstalter og den mandlige pendant til Sprogø. Øen fungerede i 50 år som en isolationsanstalt, hvor de anbragte mænd var afskåret fra resten af samfundet. Den eneste udvej var for mange flugt, sterilisation eller kastration. Bliv klogere på Christian Kellers eksperiment og de 743 mænd, der i perioden var anbragt på øen. Gennemsnitligt i 3-4 år, for andre blev det til et
helt liv på Livø.