Kulturarvsmåned i juni

Corona eller ej! For 6. år i træk inviterer en lang række af Vesthimmerlands kulturaktører i fællesskab til Kulturarvsmåned i juni. Planlægningen i år har været markant udfordret af den usikkerhed, som den nuværende sundhedssituation undervejs har bevirket, og derfor ser Kulturarvsmåneden også en smule anderledes ud end de foregående fem år. Dog stadig med garanti for interessante og anderledes oplevelser med Vesthimmerlands kulturarv.

Traditionen tro indbyder juni måned til en perlerække af fælles oplevelser, men programmet i 2020 indeholder ligeledes gode idéer til spændende oplevelser på egen hånd. For hele familien og naturligvis centreret omkring de mange fortidsminder, der findes i det vesthimmerlandske. Find inspiration til 20 spændende kør-selv oplevelser, tag på skattejagt i Ertebølle, oplevelsestur på De Himmerlandske Heder, kirkerundvisning i Østerbølle, åben arkæologisk udgravning på Galgehøj i Aars og solhvervsfejring i enten stenalderens storstensgrav eller på Johannes V. og Thit Jensen Museet. Hvis den åndelige føde ikke er nok, så findes der kombinationer som tilfredsstiller både ganen og hjernen, når Museet Herregården Hessel inviterer til fortællinger, snapsesmagning og kagebord, dog ikke på samme tid, mens Vitskøl Kloster har fællesspisning og historie på programmet.

De seneste måneder har de fleste (gen)oplevet glæden ved de nære oplevelser i det fri, og der er i juni måned rig mulighed for at kombinere motion med viden på pilgrims-, kirkegårds- og byvandringer samt rundvisninger i jernalderbyen på Østerbølle Hede, Rævemosen, Ertebølle og på Aggersborg. Langs Ertebølles kyst fortælles der på en gåtur om den dramatiske klimahistorie, der bl.a. er manifesteret ved Ertebølle Hoved, mens det på en byvandring i Farsø handler om det berømte søskendepar Johannes V. og Thit, og de steder, der havde betydning for familien Jensen. Også arkiverne tager del i fejringen af kulturarven, og i Ranum kan man således blive klogere på byens lange og spændende historie, mens Hornum Lokalhistorisk Arkiv afholder erindringscafé.
I programhæftet er der i år lagt op til interaktion med Vesthimmerlands borgere, idet der lyder en opfordring til at dele fotos af yndlingssteder i kommunen enten på Instagram under #kulturarvsmåned2020 eller ganske enkelt ved at sende fotoet - samt et par linjer om hvorfor netop dette sted har særlig betydning til mail@vmus.dk. Samtidig appelleres der til, at kommunens indbyggere skriver corona-dagbog søndag den 14. juni for på denne måde at lave et fælles nedslag i vores alle sammen historie, som kan gemmes til eftertiden. Hvordan har corona-krisen påvirket jeres liv?

Alt i alt byder juni på interaktion på mange forskellige plan, og der er noget for enhver smag - og for alle aldersgrupper.

Glæd jer således til sjove, interessante og anderledes oplevelser med kulturarven - for hele familien! I år udkommer programmet grundet COVID-19 situationen desværre kun digitalt og vil være at finde her på hjemmesiden samt sociale medier.