Landhusmoderen

Foredrag ved museumsinspektør Bettina Buhl, Det Grønne Museum, Gl. Estrup.
Vi vil gerne sætte fokus på et noget upåagtet hverv i det danske landbrug, nemlig landhusmoderens rolle. Vi har derfor inviteret museumsinspektør Bettina Buhl til Himmerland. Bettina Buhl er ud over at være en af de helt store madhistorikere i landet også en meget dygtig fortæller om landbokulturen. Til lejligheden har vi besluttet at forlægge residensen til en af egnens store fine gårde, nemlig Sjøstrupgård lige uden for Aars. Landhusmoderen var en helt central figur på de lidt større gårde og dermed også "chef" for et større fællesskab, som foruden familien på gården også omfattede folkeholdet, både piger og karle samt til en vis grad daglejere. Hun styrede naturligvis husholdningen og uddannelsen af pigerne, men var også i mange tilfælde det sociale samlingspunkt med alt, hvad dertil hører. Vi skal blot en generation tilbage, hvor man kunne "komme ud at tjene" allerede som 10-årig og derfor ofte betragtede konen på gården som en slags "reservemor".

Tirsdag den 15. maj kl. 19.00.
Mødested: Sjøstrupgård, , Aggersundvej 67, Sjøstrup, 9600 Aars.
Arrangeret i samarbejde med Folkeuniversitet Vesthimmerland.
Begrænset antal pladser. Tilmelding via Himmerlandsbilletten. Pris: 75 kr., medlemmer af Vesthimmerlands Museumsforening 40 kr.