Nyhedsbrev nr. 80 - maj 2020

• Stenaldercenter Ertebølle melder klar til sæsonen 2020
  • Skattejagt og De Vilde Blomsters Dag søndag den 14. juni
  • Undervisningstjenesten - nu i cyberspace

Støt dine museer - leg turist i egen kommune
Sommeren står for døren, og ferieplaner smedes ivrigt. Feriemønstret i år forventes grundet Corona at blive ganske anderledes end det plejer. Langt de fleste vil nok foretrække at blive hjemme og holde ferie i trygge, kendte rammer. Danmark er et dejligt ferieland og hvorfor ikke holde ferie i egen kommune? Vesthimmerland har enormt meget at byde på. Nok ikke forlystelsesparker eller Vesterhavsstrande, men derimod en lang række muligheder for oplevelser med natur, historie og kunst. Museerne i Vesthimmerland står klar til at tage imod og give gode, afslappende ferieoplevelser med vores spændende fortid og historie, i byer, ved kyst, skov og hede. Og hvis hver borger i Vesthimmerland valgte at bruge 30 kr. på et af vores museer, så vil det generere over 1,1, mio. kr. til en trængt sektor, der vil mangle udenlandske gæster i år. De 30 kr. svarer til udgiften til en hotdog eller en is. Tag på opdagelse i kulturarven og støt dine museer i Vesthimmerland!

Vesthimmerlands Museum har åbent igen
Efter 2,5 måned med lukkede døre har museet den 26. maj åbnet op igen for publikum. Naturligvis under iagttagelsen af de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Fra 1. juni til 30. august er åbningstiden kl. 10 -16, i efterår og vinter kl. 13 - 17.

Galgehøj - åben arkæologisk udgravning
De omfattende arkæologiske undersøgelser der i de seneste år er foretaget på Stenildhøjbakken - også kaldet Galgehøj - har frembragt megen ny viden om oldtidens Aars. I øjeblikket er museets arkæologer i fuld gang med at undersøge et større bopladsområde, som bl.a. gemmer på bebyggelser, grave og marksystemer fra bronzealderen og jernalderen.
Onsdag den 17. juni kl. 15.00 inviteres alle interesserede til at aflægge udgravningen et besøg og få en rundvisning samt et indblik i arkæologernes arbejdsmetoder og processer.
Mødested: Adgang via Ryttervej/Galgehøj, 9600 Aars.

Kulturarvsmåned forude!
Corona eller ej! Vesthimmerland melder klar til en hel måneds fejring af kulturarven - sammen OG hver for sig. For 6. år i træk inviterer en lang række af Vesthimmerlands kulturaktører i fællesskab til Kulturarvsmåned i juni. Planlægningen i år har været markant udfordret af den usikkerhed, som den nuværende sundhedssituation undervejs har bevirket, og derfor ser Kulturarvsmåneden i juni måned også en smule anderledes ud end de foregående fem år. Dog stadig med garanti for interessante og anderledes oplevelser med Vesthimmerlands kulturarv. Programmet kan fra slutningen af maj findes på www.vesthimmerlandsmuseum.dk samt sociale medier. Glæd jer således til sjove, interessante og anderledes oplevelser med kulturarven - for hele familien!

Stenaldercenter Ertebølle melder klar til sæsonen 2020
Stenaldercenter Ertebølle slår dørene op lørdag den 13. juni. Forberedelserne har været i gang længe, og selvom situationen er "lidt" anderledes i år, så er både inden- og udendørs faciliteterne tilpasset de nye sundhedsmæssige forhold, således at alle trygt kan gå på opdagelse i Ertebøllefolkets liv og vilkår. Som tidligere vil der være udfordrende og lærerige aktiviteter for hele familien og levende formidling i udendørsanlægget samt ved kysten, hvor der inviteres til stensafari, vild mad med Ertebøllerne, fortællinger langs kysten og meget mere. Stenaldercenter Ertebølle har åbent dagligt fra 10.00 - 17.00 fra lørdag den 13. juni til og med søndag den 6. september. Se hjemmesiden for de mange forskellige aktiviteter hen over sommeren.

Skattejagt og De Vilde Blomsters Dag søndag den 14. juni
Tag familien med på opdagelse i Ertebølle! Stenaldercenter Ertebølle inviterer i åbningsweekenden søndag den 14. juni fra kl. 9.30 -16.30 til skattejagt på egen hånd i de smukke omgivelser omkring centret. Følg de blå østersskilte fra p-pladsen ved Ertebølle Hoved ud til Køkkenmøddingen og langs stranden retur, og find ved hvert skilt et bogstav, der til slut sættes sammen til et ord. "Ordet" kan veksles til en lille gevinst til børnene på stenaldercentret. Undervejs kan I dyste i blomster bingo og se, hvem der først "får pladen fuld". Der vil være bingoplader at finde ved det første blå skilt.

Undervisningstjenesten - nu i cyberspace
Når krisen kradser, så bliver folk ofte ekstra opfindsomme. Således også her på museet, hvor museumsunderviser Kim Callesen og formidlingsinspektør Maria Clement Hagstrup har undersøgt mulighederne for at tilbyde bl.a. digital undervisning til skolerne. Hvis ikke skolerne kan komme til museet, så kan museet komme til skolerne! Den rette platform er nu fundet således, at skolerne fremadrettet kan tilbydes fjernundervisning/webinarer eller booke en historiker eller arkæolog, der kan supplere undervisningsforløbene med nyeste aktuelle viden. Senere vil egentlig foredragsvirksomhed på denne vis også blive afprøvet. Premieren blev afholdt med stor succes onsdag den 20. maj, hvor mere end 50 personer deltog. Hør evt. nærmere om muligheder for digital undervisning hos museumsunderviser Kim Callesen på telefon 40 63 74 20.