Stoneman kom succesfuldt fra start

Der afholdes hvert år et stigende antal løb i Danmark og temaerne spænder fra alskens motionsløb til Ironman. Søndag den 3. september så en helt ny type løb dagens lys, da Stenaldercenter Ertebølle afholdt verdens første Stoneman.

En Stoneman går i modsætning til en Ironman ikke ud på, at man som individuel deltager knokler sig gennem løb, cykling og svømning. I stedet var der lagt op til en familietur i et fantastisk kulturlandskab, hvor hele familien skulle arbejde sammen om at udføre opgaver, som alle relaterede sig til stenalderfund gjort i Ertebølle.

Det var ikke vigtigt, hvem der kom først, men at man kommer i mål sammen og havde en dejlig dag i familiens og stenalderens tegn. Godt 180 deltog i verdens første Stoneman. Arrangementet er blevet til i et samarbejde mellem P4, Historier om Danmark, Vesthimmerlands Museum, DGI og Stenaldercenter Ertebølle. Det fælles samarbejde har mundet ud i en oplevelsesrig dag i den skønne natur omkring Ertebølle.

Da man afholdte verdens første Ironman på Hawaii, var der 15 deltagere, så det må siges at være en succes, at Stenaldercenter Ertebølle har kunnet tiltrække så mange til dette lidt anderledes arrangement. Lokalt har været mobiliseret 30 hjælpere, der med højt humør og entusiasme har bemandet posterne undervejs, mens en gruppe har stået for det kulinariske indslag i form af fremstilling af de lækreste vildtburgere, som der blev solgt ligeså mange af, som der var deltagere.

Mange af de deltagende familier var repræsenteret af tre generationer, og turen rundt i Ertebølles stenalderlandskab foregik for nogle deltagere i klapvogn, mens andre tog stokken til hjælp.
En heldig familie kunne ud over selve oplevelsen rundt til posterne også drage hjem med en særdeles lækker gavekurv spækket med vildtprodukter samt gaveartikler fra stenaldercentrets butik.

Rygtet om Ertebølles Stoneman har allerede bredt sig til interesserede uden for Danmarks grænser. Stenaldercenter Ertebølle er således blevet kontaktet med en forespørgsel fra tyske stenalderentusiaster, der ønsker at kopiere konceptet.

Tak til alle, der kiggede forbi, tak til alle frivillige medhjælpere, og tak til DR P4 Nordjylland og DGI for et godt samarbejde!