Særudstillinger

 


Fra 19. januar - 29. april 2018 

Familien Klein -100 Aars historie

Da ægteparret Rosen og Petrea Christensen for 150 år siden ankom til Aars, valgte de at slå sig ned i en ubetydelig, landlig flække, der kun bestod af en håndfuld gårde og huse. Parret etablerede sig med et bageri ved landsbyens landevej og blev stamforældre til en i byen velanset og indflydelsesrig familie. Efterkommerne har i mere end 100 år drevet virksomhed i Aars, der i tiden fra 1870 til 1980 voksede fra landsby til at være blandt de største nye byer i Himmerland. Familien Klein Christensen er en af de "matadorfamilier" i Vesthimmerland, der gennem dygtighed og engagement har været med til at sætte præg på en stationsby i rivende udvikling.


Som noget ganske enestående fik Vesthimmerlands Museum sidste år adgang til isenkræmmer Aksel Kleins lejlighed oven over forretningen på Himmerlandsgade 69 i Aars. I løbet af et par måneder i begyndelsen af 2017 udvalgte og hjemtog museet et stort antal genstande, heriblandt legetøj, møbler, malerier og fotografier, der kan være med til at fortælle om familiens hverdagsliv og tilknytning til Aars.

Familien repræsenterer om nogen byens borgerskab, der fra slutningen af 1800-tallet og gennem 1900-tallet var dybt forankret i byen. Med den nye særudstilling, som kan ses fra den 19. januar til den 29. april, er der nu mulighed for at opleve historien om nogle af disse borgere, der ved en stor fælles indsats og en solid portion ansvarsfølelse løftede Aars fra landsby til pulserende stationsby.

Særudstillingen er at finde i museets to smukke Per Kirkeby sale, hvor fotos og genstande i form af malerier, møbler, legetøj, porcelæn m.v. i fællesskab vil fortælle om familien og hjemmet, forretningen, fritid og politisk engagement og naturligvis byens historie. I udstillingen vil også indgå en stor samling af familiens malerier.








PRESSEMEDDELELSE
Himmerlands Kunstmuseum
4. maj - 5. august 2018
Åbning 4. maj kl. 15.00-17.00

Anne Sofie Meldgaard og Andreas Schulenburg: Safari

Vi er på Himmerlands Kunstmuseum meget glade for at kunne præsentere udstillingen Safari med værker af kunstnerne Anne Sofie Meldgaard og Andreas Schulenburg. De er begge uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Udstillingen består af to soloudstillinger:
I den store sal viser Anne Sofie Meldgaard 6 helt nye oliemalerier og 24 papir-arbejder, olie på papir og grafiske tryk i form af monotypi. Oliemalerierne er alle blomstermotiver. Blomstermotivet har været Anne Sofie Meldgaards primære motiv de sidste 10 år, og i 2014 udstillede hun 66 værker på Randers Kunstmuseum samt Bornholms Kunstmuseum. Med blomstermotivet skaber Meldgaard en motivverden som tager udgangspunkt i den klassiske stilleben tradition tilbage til 1600-tallets vanitas motiver.
Anne Sofie Meldgaards blomstermotiv er et klart, nutidigt og samtidsorienteret billedsprog. Farveholdningen er sprudlende og penselføringen er en blanding af ekspressive strøg og stilistiske mønstre. Som beskuer får man et vue ind i en imødekommende, generøs og fantasifuld billedverden som i al sin skønhed rummer kompleksitet og indhold.
På udstillingen ses også 20 indrammede olie på papir-arbejder. Her river Meldgaard sider ud af blade og magasiner som hun derefter maler på. Det er en dynamisk og uprætentiøs arbejdsmetode som er forudsætningen for et grafisk og æstetisk udtryk.
Udover de 20 olie på papir arbejder, viser Anne Sofie også 4 stk. monotypier, unika tryk, som er blevet til på Bornholm, i samarbejde med kobbertrykkeren Mette Marott som driver sit professionelle kobbertrykkeri København.



I den lille sal viser Andreas Schulenburg 10 keramiske figurer, akvareller, filtskulpturer og objekter. I de fleste af Schulenburgs værker indgår dyremotiver.
Andreas Schulenburg er inspireret af safari i dobbelt forstand. De mange dyremotiver er en safarirejse i sig selv, men inspirationen til disse henter han ofte på webbrowseren Safari. Når han søger rundt på Google, kan han studere de mange dyr og deres proportioner.
Der er også ofte en dobbelthed i betydningen i Schulenburgs motiver. Han leger i sit billedsprog med komiske sammenhænge, påpeger det absurde og ulogiske, det farlige og det harmløse. Eksempelvis viser et af værkerne to isbjørne, som er faret vild på kloden, eller kloden er faret vild hos isbjørnene? I denne opsætning ser isbjørnene meget veltilfredse ud i skyggen af savannetræet, men realiteten ville være en katastrofe.
Schulenburgs udstilling er utraditionel og humoristisk, og giver god mulighed for eftertænksomhed.
Han er lige vendt hjem til Danmark efter en stor soloudstilling i Bangkok.


Invitation til udstillingsåbning








Vesthimmerlands Museum anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK
sitelist.html