Best practice 

  retur

Tirsdag den 1. november 2016 blev der afholdt afslutningsseminar for projektet "museumsundervisning for børn med særlige behov - netværk, kompetenceudvikling, læringsteorier og effektmåling". Et toårigt projekt, støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og gennemført i et samarbejde mellem syv udvalgte museer fra hele landet. Målet har været at frembringe empirisk oparbejdet viden om børns udviklings- og læringsprocesser i museumssammenhæng og ligeledes at arbejde systematisk med effektmåling. Det blev undersøgt og dokumenteret ved hjælp af 107 målrettede undervisningsforløb.

Overordnet kan det ud fra de 107 evaluerede forløb konkluderes, at målrettet undervisning har en positiv indvirkning på især graden af aktiv deltagelse i forløbene, tilegnelsen af ny viden og samarbejdsglæden undervejs. Læringspotentialet øges således mærkbart på særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der fokuserer på både de faglige, sociale og personlige kompetencer og baserer sig på didaktiske greb som dialogbaseret undervisning, tydelighed, tryghed, genkendelighed, gentagelse og hyppige skift mellem fysisk og mere refleksiv aktivitet.


Læs mere om projektet og museet som alternativt læringsrum i best practice hæftet, der kan hentes via linket nedenfor. Her er der inspiration til selv at komme godt i gang med undervisning for børn og unge med særlige behov og ligeledes kontaktinformation på deltagerne i projektet, hvis yderligere information ønskes.

Her kan du hente projektets best practice-publikation.


Skriv mappenavn/gruppenavn:galleri/adhoc


Vesthimmerlands Museum anvender cookies
Vi benytter cookies til at få websitet til at fungere optimalt. Cookies anvendes primært til trafikmåling via Google Analytics, men ligeledes til at analysere brugen af vores hjemmeside, så vi løbende kan forbedre funktion og indhold.
Du accepterer brugen af cookies ved at klikke luk eller klikke videre på websitet. Læs mere om Cookies


OK
sitelist.html